De redactie van De Telegraaf lijkt vooralsnog minder enthousiast over een overname door de Belgische uitgever Mediahuis dan de hoofdredacteur van NRC, de krant die eerder werd gekocht door Mediahuis.
Mediahuis deed woensdag een ongevraagd overnamebod op de Telegraaf Media Groep. Goed nieuws, vindt Peter Vandermeersch, zelf Vlaming en hoofdredacteur van NRC, dat eveneens in handen van Mediahuis is.
“Als de Telegraaf Media Groep inderdaad wordt overgenomen door het Vlaamse mediaconcern Mediahuis, dan kan het bedrijf daar blij mee zijn. Mediahuis heeft hart voor zijn producten en heeft ervaring met het maken van kranten die lezers willen.” Dat is volgens Vandermeersch het geheim van het Belgische succes op de Nederlandse mediamarkt.
Vandermeersch stelt dat de Nederlandse media lange tijd lui zijn geweest. “In Vlaanderen is de mediamarkt klein, en daar is al een tijd geleden hard geknokt om de gunst van de consument. Er is dus meer ervaring met het maken van kranten die lezers willen.”
Hij vindt dat bijvoorbeeld de Volkskrant veel beter is geworden sinds het Vlaamse mediaconcern De Persgroep het voor het zeggen heeft gekregen. “Maar TMG heeft de zaken niet goed gemanaged, dus daar kan wel wat worden verbeterd”, aldus de NRC-hoofdredacteur.
Mediahuis is een prettige werkgever, vindt Vandermeersch. “Uiteraard willen ze rendement op hun investering, maar het bedrijf heeft nul bemoeienis met de inhoud van de krant. Alleen de grote lijnen worden voorgelegd, maar de krant zelf laten ze aan de redactie over.”
Prooi van de Belgen
Bij De Telegraaf is de toon in de krant van donderdag anders: "Onze krant prooi Belgen", is de openingskop. En op pagina 2 en 3 valt te lezen: "De slag om de laatste eigen krant."
De familie Van Puijenbroek, grootaandeelhouder van Telegraaf Media, is zelf betrokken bij het bod. Mediahuis trekt samen op met VP Exploitatie, het investeringsvehikel van de familie Van Puijenbroek. Die heeft een belang van 40 procent in TMG en met Guus van Puijenbroek een vertegenwoordiger in de raad van commissarissen van het concern.
Investeringsmaatschappij Dasym is kritisch over het bod van Mediahuis en VP Exploitatie op TMG. Dasym is met een belang van circa 20 procent een van de grotere aandeelhouders.
"Ik wist niet dat het bedrijf te koop is, dat de raad van commissarissen heeft besloten dat het bedrijf te koop is'', zo zegt Frank Botman van Dasym. Botman wijst daarbij op grootaandeelhouder Van Puijenbroek. "Ik wil dat hij zijn stukken aanbiedt als er een hoger bod komt dan 5,25 euro en dat hij meewerkt aan het opheffen van de beschermingsconstructies. Ik denk dat er op deze voorwaarden meerdere partijen geïnteresseerd zijn."
Dasym komt voort uit investeringsfonds Cyrte, waarin tv-producent John de Mol investeerde. Onduidelijk is in welke mate De Mol nu via Dasym een belang in TMG houdt. Wel maakten Talpa van De Mol en TMG eerder dit jaar afspraken over radio en televisie. Villamedia merkt op dat het er alle schijn van heeft dat de familie Van Puijenbroek Botman en De Mol proberen weg te jagen bij TMG.
Belgische invasie in medialand
Het Financieele Dagblad meldde woensdag dat Mediahuis al meerdere weken in gesprek is met TMG. Het zou een bod van 5,25 euro per aandeel neer willen leggen; vijftig procent boven de huidige koers van 3,50 euro. In totaal biedt Mediahuis dan 243 miljoen euro voor TMG.
De directie van TMG heeft inmiddels aangegeven het bod te overwegen en te bestuderen. De familie Van Puijenbroek heeft veertig procent van de aandelen in handen en Guus van Puijenbroek zit ook in de raad van commissarissen van TMG.
Als de overname doorgaat, zouden alle grote Nederlandse kranten een Belgische eigenaar hebben. NRC Handelsblad en nrc.next werden in 2015 al overgenomen door Mediahuis.
De Persgroep kwam in 2003 op de Nederlandse markt met de overname van Het Parool, en heeft tegenwoordig ook het AD, de Volkskrant, Trouw en regionale kranten als Brabants Dagblad en De Gelderlander in bezit.
Bij een overname zijn kostenvoordelen te halen, bijvoorbeeld bij het drukken en distribueren van kranten. Daarnaast speelt schaalgrootte een rol op de krimpende markt voor advertenties in gedrukte kranten, terwijl er ook online voordelen te halen zijn.